4G Internet Pantas Dengan Kelajuan Maksimum Tanpa Sekatan, Penjimatan Panggilan, Tiada Kecurian Kredit, Tiada PayPerUse Internet yang menghabiskan kredit, Tempoh Kredit Lama, Panggilan Murah 6sen, Kuota Internet boleh bawa kehadapan, SEGALANYA DISINI

Cari Blog Ini

Jumaat, 13 Ogos 2010

Getah pisang peyembuh luka

Sekumpulan mahasiswa jurusan pendidikan doktor gigi fakulti kedoktoran gigi Universiti Gadjah Mada Yogjakarta membuktikan bahawa getah pisang dapat mempercepatkan proses penyembuhan luka.

Dengan menggunakan getah pisang luka akan lebih cepat sembuh dalam kadar 30-60 peratus. Kajian yang asalnya dilakukan untuk menyembuhkan luka di dalam mulut yang berkaitan dengan proses mencabut gigi atau sebagainya terbukti berkesan malah ianya akan menunjukkan hasil yang sama untuk luka luaran.

Getah pisang walau dari jenis apa sekalipun mengandung unsur yang mempercepatkan penyembuhan luka sepertti saponin, flavonoid dan asam askorbat.

Walaubagaimanapun jika digunakan secara terus dari pisang kadar penyembuhannya tidak secepat getah yang telah diproses menjadi salap ini kerana kandungan airnya masih tinggi didalam getah.

sumber



Tiada ulasan: