Search This Blog

Loading...

ONLINE STORE / OFFLINE STORE

Tuesday, March 31, 2009

BLOGGER ISRAEL

Israel Bentuk 'Pasukan Blogger'

Dalam kempen brutalnya ke Jalur Gaza, pemerintah Israel bukan hanya mengandalkan pasukan angkatan bersenjatanya tapi juga membentuk "Pasukan Blogger".

"Pasukan Blogger" adalah para blogger yang direkrut Israel untuk melawan apa yang disebut Israel sebagai "blog-blog anti-Israel", iaitu blog-blog yang berisi artikel atau gambar-gambar tentang kekejaman Zionis Israel terhadap rakyat Palestin.

Hari Minggu (18/1), Kementerian Israel yang menguruskan pemanfaatan sumber daya imigran secara rasmi mengumumkan pembentukan "Pasukan Blogger" Para blogger Israel yang akan direkrut untuk menjadi "Pasukan Blogger" ini terutamanya blogger yang memiliki kemampuan bahasa asing lain selain bahasa Ibrani, seperti bahasa Inggeris, Perancis, Sepanyol, Rusia sampai bahasa Portugis.

"Pada masa perang, kami mencari berbagai cara agar orang-orang Israel dapat memberikan kontribusinya. Kami melihat ada potensi yang besar, di mana terdapat lebih dari satu juta orang Israel yang menjadikan berbagai bahasa asing sebagai bahasa ibu kedua mereka," kata Erez Halfon, direktur jenderal kementerian Israel pada surat kabar Israel Haaretz.

Para blogger yang berminat menjadi "Pasukan Blogger" Israel dipersilakan mengirimkan data pribadinya ke email yang disediakan, kemudian blogger tersebut akan direkomendasikan ke bahagian media Kementerian Luar Negeri Israel. Selanjutnya, personel di kementerian tersebut akan mengarahkan blogger-blogger itu ke laman-laman anti-Israel yang dianggap menimbulkan "persoalan" bagi Israel.

Menurut Halfon, dalam jangka waktu 30 minit setelah program perekrutan "Pasukan Blogger" diumumkan, Kementerian Luar Negeri Israel berhasil merekrut lima orang blogger. Perang Israel bukan hanya dilancarkan melalui darat, laut dan udara tapi juga lewat dunia maya. (ln/Haaretz)

 

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tahukah anda

Tiada siapa yang mampu mencuri ilmu yang kita perolehi dengan membaca. Jadikan diri kita sebahagian daripada masyarakat yang berilmu.