Search This Blog

Loading...

JUALAN PELBAGAI BARANGAN MENARIK DENGAN HARGA BERPATUTAN.

Wednesday, May 18, 2011

Ikan guppy keluarkan anak

Kenapa saya sebut ikan guppy keluarkan anak? sebab saya pun tak tahu samada dia lahirkan anak atau bertelur didalam dan menetas didalam. Belum buat kajian lagi, cuma nak kongsi info bagaimana guppy keluarkan anak dan macam mana nak jaga anak dia.

1. Asingkan guppy yang bunting dalam wad bersalin dia. tengok dalam video minit-minit terakhir nampak tak guppy bunting ada dalam bekas kecil dan bekas kecil tu pulak dalam akuarium. Ini nak mengelakkan ikan jantan yang selalu tunggu nak makan anak-anak. Macam dalam video ada ikan jantan yang tunggukan, tapi ikan jantan tu diluar wad bersalin jadi dia tak boleh makan anak yang baru keluar. Jadi peratus anak-anak selamat adalah 100%.

2. Ataupun di dalam akuarium masukkan banyak batu samada kecil atau besar, lagi best kalau ada pokok-pokok rumpair. Senang untuk anak yang baru keluar nak menyorok. Saya gunakan teknik ini. Tak payah nak susah-susah nak tengok yang mana dah bunting. 




5 comments:

Anonymous said...

anak guppy saye ade dlm 10 ekor , maknanye xpayah keluar kan dari akuarium la , sb saye tgk ank2nye nyorok celah pokok je ..

Puteri Darwisya said...

@Anonymous sye pon sme

Anonymous said...

Boleh ke kalau satukan 7 ikan guppy di dlm sbuah aquarium untuk mengawan ?- Hana

Mohd Salikin said...

Blh ke guppy lahirkan anak ble ade rmai guppy dlm aquarium? Matkin

Mohd Salikin said...

Bgaimne nk bg guppy mgawan?..perlu ltak 1pasang ke? Mmg kne asing dr guppy jantan y rmai ke x?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Anak-anak seharusnya dipanggil dengan gelaran yang lebih dewasa seperti kak long/abang long/kak ngah dan elakkan dari memanggil mereka dengan gelaran yang membantutkan kedewasaan mereka seperti boboi/manja/baby/adik/ dll. Teruskan

Jika anda tiada anak kecil pun, tolong sebarkan maklumat ini kepada sesiapa sahaja... Kita tidak tahu entah siapa yang dapat diselamatkan dengan menghantar e-mel ini. Tolong beri sedikit masa dan hantar kepada kawan yang ada anak-anak dan cucu-cucu...teruskan

Barat membisu dengan bukti bulan pernah dibelah

Salah satu dari mukjizat Nabi Muhammad yang mashur ialah baginda telah membelah bulan kepada dua, dengan izin Tuhan, dan kemudian bercantum semula.Teruskan

Aku cuma ada seorang adik. Usianya tiga tahun lebih muda daripada aku. Suatu hari untuk mendapatkan sehelai saputangan yang menjadi keperluan anak gadis ketika itu, aku ambil 50sen dari poket seluar ayah..teruskan

Tahukah anda

Tiada siapa yang mampu mencuri ilmu yang kita perolehi dengan membaca. Jadikan diri kita sebahagian daripada masyarakat yang berilmu.