Search This Blog

ONLINE STORE / OFFLINE STORE

Wednesday, May 18, 2011

Ikan guppy keluarkan anak

Kenapa saya sebut ikan guppy keluarkan anak? sebab saya pun tak tahu samada dia lahirkan anak atau bertelur didalam dan menetas didalam. Belum buat kajian lagi, cuma nak kongsi info bagaimana guppy keluarkan anak dan macam mana nak jaga anak dia.

1. Asingkan guppy yang bunting dalam wad bersalin dia. tengok dalam video minit-minit terakhir nampak tak guppy bunting ada dalam bekas kecil dan bekas kecil tu pulak dalam akuarium. Ini nak mengelakkan ikan jantan yang selalu tunggu nak makan anak-anak. Macam dalam video ada ikan jantan yang tunggukan, tapi ikan jantan tu diluar wad bersalin jadi dia tak boleh makan anak yang baru keluar. Jadi peratus anak-anak selamat adalah 100%.

2. Ataupun di dalam akuarium masukkan banyak batu samada kecil atau besar, lagi best kalau ada pokok-pokok rumpair. Senang untuk anak yang baru keluar nak menyorok. Saya gunakan teknik ini. Tak payah nak susah-susah nak tengok yang mana dah bunting. 




9 comments:

Anonymous said...

anak guppy saye ade dlm 10 ekor , maknanye xpayah keluar kan dari akuarium la , sb saye tgk ank2nye nyorok celah pokok je ..

Puteri Darwisya said...

@Anonymous sye pon sme

Anonymous said...

Boleh ke kalau satukan 7 ikan guppy di dlm sbuah aquarium untuk mengawan ?- Hana

Mohd Salikin said...

Blh ke guppy lahirkan anak ble ade rmai guppy dlm aquarium? Matkin

Mohd Salikin said...

Bgaimne nk bg guppy mgawan?..perlu ltak 1pasang ke? Mmg kne asing dr guppy jantan y rmai ke x?

luqman hakim said...

Aku ada 24 anak ikan guppy

aini musa said...

Macam mana nak mengawankan ikan guppy dengan 1 betina 1 jantan?

aini musa said...

Macam mana nak mengawankan ikan guppy dengan 1 betina 1 jantan?

umikas communication said...
This comment has been removed by the author.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tahukah anda

Tiada siapa yang mampu mencuri ilmu yang kita perolehi dengan membaca. Jadikan diri kita sebahagian daripada masyarakat yang berilmu.