4G Internet Pantas Dengan Kelajuan Maksimum Tanpa Sekatan, Penjimatan Panggilan, Tiada Kecurian Kredit, Tiada PayPerUse Internet yang menghabiskan kredit, Tempoh Kredit Lama, Panggilan Murah 6sen, Kuota Internet boleh bawa kehadapan, SEGALANYA DISINI

Cari Blog Ini

Sabtu, 25 Julai 2009

Teh Pewarna

Menterinya, Datuk Dr. Chua Soi Lek berkata 51 syarikat pengeluar teh dikesan mengadukkan pewarna dalam keluaran mereka sepanjang tahun lepas berbanding 32 pada tahun sebelumnya.

Beliau berkata jenama teh berkenaan adalah Teh Wangi, Teh Cap Masjid, Serbuk Teh, 3 Bintang, Teh Campuran, Teh Cap Bunga, Teh Tarik (Burung Petalawati), Serbuk Teh Wawasan 2020, Serbuk Minuman (A1) dan Bunga Mahkota. "Kesemua jenama teh ini didapati masih digunakan terutamanya di kedai, restoran serta gerai makanan di seluruh negara," katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis perjumpaan dan makan tengah hari bersama penduduk kawasan Chemplak, Labis di sini hari ini.

Peningkatan penggunaan teh bercampur pewarna dikesan kerana disebabkan permintaan pengguna,'' kata Soi Lek, yang juga Anggota Parlimen Labis. Beliau berkata 14 pengeluar dikenakan denda berjumlah RM24,102 tahun lepas kerana kesalahan mengikut Peraturan-Peraturan Makanan 1985.

Bernama KOMEN PPIM Ini merupakan isu serius yang berlaku sekian lama. Para peniaga seumpama tidak menghiraukan keselamatan pengguna langsung, sebaliknya menggunakan pelbagai taktik untuk melariskan jualan mereka. Pewarna seumpama ini dikuatiri akan menyebabkan implikasi kesihatan seperti penyakit barah.

Selain itu, PPIM juga amat risau berkenaan kegemaran orang Melayu meminum sirap dan serbuk pewarna merah dalam minuman dan makanan. Menurut lapuran yang diterima, pewarna merah sirap diperbuat daripada sejenis serangga seperti semut yang digelar cochiner. Bolehkah kita minum air semut??

Fikirkanlah. Sedikit tips untuk pengguna oleh Presiden, Persatuan Pengusaha Restoran Muslim Malaysia (PRESMA) Tn Hj Jamalulkhan Kadir. Cara-cara mengenalpasti teh yang dimasukkan pewarna. Masukkan satu sudu teh kedalam air sejuk. Jangan dikacau, biarkan ia mendap sendiri. Sekiranya terdapat warna keluar tersebar mewarnai air, maka itulah pewarna yang dimasukkan. Teh asli tanpa pewarna hanya mengeluarkan warna dan rasa didalam air panas sahaja. Silalah buat ujian dan berilah komen anda dalam ruangan ini.
Terima Kasih, Wasallam.

artikel pernah isiarkan pada dis 2006 agaknya sekarang dah berubah atau masih sama. Pada pendapat peribadi saya, Teh jenama biasa masih ditambah pewarna. Risau juga coz selalu minum teh tarik pagi2.

Tiada ulasan: