Search This Blog

Loading...

ONLINE STORE / OFFLINE STORE

Tuesday, September 15, 2009

Pembantu rumah Indonesia

Tak habis-habis nak timbulkan kontrovesi, selepas isu tarian di iklan visit Malaysia, kemuadian lagu Negaraku sekarang tak nak perbaharui pasport TKI (Tenaga Kerja Indonesia) pulak. Menurut duta besar Indonesia mereka tidak akan memperbaharui pasport TKI yang menerima gaji kurang dari RM600.
Pembantu rumah cuba melarikan diri

Saya rasa langkah ini akan menjerat diri sendiri, apakah diorang mempunyai cukup kekosongan di negara sendiri bagi menampung TKI yang dihantar pulang sedangkan yang berada di sana masih huru-hara mencari sesuap nasi.Inilah yang dikatakan tidak pernah bersyukur dengan kesenangan yang diterima.

Apakah RM500 tidak mencukupi? pakaian diberi, makan percuma, penginapan percuma, dibawa melancong percuma, bos tiada di rumah dia jadi bos lepak depan tv dan macam-macam lagi. Kita juga tak nafikan ada juga kes terpencil majikan mendera pembantu rumah, dan kita juga menganggap pembantu yang panjang tangan sebagai kes terpencil dan dibincang secara tertutup bagi menjaga perasaan pihak lain.Tapi dari setiap rungutan mereka yang digembar-gemburkan seolah-olah Malaysia adalah sebuah negara yang zalim.

Cadangan saya agar kita melatih rakyat tempatan sebagai pembantu rumah profisional iaitu bergaji tetap dan berkerja 7.30 hingga 6.00 petang seperti pekerja pejabat yang lain. Setiap cuti umum adalah cuti pada pembantu rumah juga, kerja lebih masa akan dibayar oleh majikan yang mengesahkkannya.Dengan ini ramai rakyat kita akan lebih berminat.

kebaikannya, tiada lagi anak yang berbunyi macam indon, waktu malam adalah waktu berkualiti untuk keluarga tanpa pembantu berdiri disebelah macam kayu,kehidupan pembantu rumah lebih bebas dan tidak segan mengaku sebagai pembantu rumah, menarik minat golongan muda kerana disediakan KWSP dan Socso.

Keburukannya, jangan ambil pembantu rumah yang muda dan cun nanti lepas isteri pergi kerja suami gatal balik rumah awal..huhuh

Pembantu rumah seksi





No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tahukah anda

Tiada siapa yang mampu mencuri ilmu yang kita perolehi dengan membaca. Jadikan diri kita sebahagian daripada masyarakat yang berilmu.