4G Internet Pantas Dengan Kelajuan Maksimum Tanpa Sekatan, Penjimatan Panggilan, Tiada Kecurian Kredit, Tiada PayPerUse Internet yang menghabiskan kredit, Tempoh Kredit Lama, Panggilan Murah 6sen, Kuota Internet boleh bawa kehadapan, SEGALANYA DISINI

Cari Blog Ini

Jumaat, 2 Oktober 2009

Jenazah Nordin Mat Top dikebumi di Pontian

PONTIAN, 2 Okt (Bernama) -- Sembilan tahun selepas beliau melarikan diri dari Malaysia, pengganas nombor satu Asia Noordin Mat Top yang terbunuh di Indonesia bulan lepas, selamat dikebumikan di kampung halamannya di Kampung Kayu Ara Pasong di sini kira-kira 7 malam ini.

Sebelum itu, ketibaan jenazah allahyarham Nordin yang mengetuai kumpulan serpihan radikal Jemaah Islamiyah (JI) di Masjid Nurul Iman kampung berkenaan kira-kira 6 petang telah disambut dengan laungan "Allahhuakbar" oleh lebih 500 penduduk kampung itu.

Jenazah allahyarham yang tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa KL (KLIA) dari Jakarta dengan penerbangan Malaysia Airlines kira-kira 3 petang, telah dibawa pulang ke Pontian menggunakan van jenazah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) Putrajaya dengan diiringi oleh anggota polis.

Abang Noordin, Yahya dan isteri pertamanya, Siti Rahmah Rusdi, seorang guru al-Quran di Kampung Sungai Tiram, Johor Baharu yang telah ke Jakarta Khamis untuk menuntut jenazah allahyarham di Rumah Sakit Kramat Jati, turut mengiringi perjalanan terakhir jenazah kembali ke kampung halamannya pada Jumaat.

Noordin yang mengetuai kumpulan serpihan JI yang dikenali sebagai "Tandzim Al Qaedat Jihad Indonesia" terbunuh pada 17 Sept lepas di dalam satu operasi oleh pasukan khas anti keganasan Indonesia Detasmen Khusus 88 di Kepuhsari, Solo, Jawa Tengah.

Turut sama kelihatan di masjid terbabit adalah tiga orang anak Noordin hasil perkahwinannya dengan Siti Rahmah dan sanak saudara beliau.

Sejurus selepas jenazah tiba di perkarangan masjid, beberapa anggota keluarga rapat allahyarham tidak dapat mengawal emosi dengan menitiskan air mata dan ada yang pengsan sebaik sahaja melihat keranda yang bertuliskan nama Noordin dibawa masuk untuk solat jenazah.

Sementara itu, Masjid Nurul Iman yang terletak kira-kira 100 meter dari rumah keluarga Noordin mulai sesak dengan anggota keluarga dan penduduk kampung sejak awal pagi selepas berita tentang pengebumiannya hari ini tersebar.

Jalan raya menuju ke masjid, rumah keluarga Noordin dan tanah perkuburan di kawal ketat oleh anggota polis bagi memastikan upacara pengebumian allahyarham berjalan dengan lancar tanpa sebarang kejadian yang tidak diingini.

Noordin yang dikenali sebagai "Money Man" bagi JI didakwa bertanggungjawab merancang siri pengeboman di Indonesia termasuk serangan ke atas dua buah hotel mewah di Jakarta baru-baru ini yang mengakibatkan sembilan orang terbunuh termasuk dua orang pengebom berani mati.

Pada November 2005, rakan baik Noordin yang juga merupakan bekas pensyarah Universiti Teknologi Malaysia, Dr Azahari Hussin yang digelar "Demolition Man" kerana kepakarannya membuat bom terbunuh di dalam satu operasi pasukan keselamatan Indonesia di Malang, Jawa Timur.

Bernama




Tiada ulasan: