Search This Blog

Loading...

ONLINE STORE / OFFLINE STORE

Monday, July 27, 2009

Imam Hanafi dan Jin

Suatu hari di kota Mekah ada seorang perempuan dirasuk Jin. Lalu salah seorang jirannya datang berjumpa dengan imam Hanafi di masjid. Ketika itu imam Hanafi tengah mengadakan kuliah agama. Setelah diceritakan masalah jirannya yang dirasuk Jin, imam Hanafi menyuruh orang tersebut membawa sebelah seliparnya dan ditunjukkan kepada orang yang dirasuk tersebut. Orang tersebut kehairanan kerana biasanya bagi mengubati orang yang kena rasuk, ustaz, imam atau tabib kena hadir membacakan potongan ayat Al-Quran, namun ia tetap akur dengan membawa selipar ke rumah jirannya.

Sebaik sahaja sampai, jiran- jiran yang lain bertanya mana imam Hanafi,” dia tak hadir kerana ada kuliah dengan anak- anak muridnya tetapi dia menyuruh menunjukkan seliparnya pada perempuan kerasukan tu. “

Jiran- jiran yang lain juga turut hairan dan tercengang. Namun ia tetap melakukan seperti mana yang disarankan oleh imam Hanafi.

Sebaik sahaja Jin di dalam badan perempuan itu melihat selipar Imam Hanafi, Jin tersebut keluar daripada badan perempuan tersebut dan berkata” Imam Hanafi hamba Allah yang paling ulama, maka Allah sebaik- baik pelindungnya. Semua makhluk yang lain (selain manusia) akan takutkan kepadanya”.

Beberapa tahun kemudian imam Hanafi pun wafat. Anak muridnya yang paling cemerlang mengambil alih tugasan mengajar yang murid lain-lain. Sekali- lagi perempuan tersebut di rasuk oleh Jin. Maka jirannya pun datang menemuinya. Ia pun melaksanakan seperti mana gurunya. Namun Jin itu enggan keluar dan berkata hamba Allah ini masih belum cukup ulama lagi (masih belum betul-betul takut Allah).

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tahukah anda

Tiada siapa yang mampu mencuri ilmu yang kita perolehi dengan membaca. Jadikan diri kita sebahagian daripada masyarakat yang berilmu.