4G Internet Pantas Dengan Kelajuan Maksimum Tanpa Sekatan, Penjimatan Panggilan, Tiada Kecurian Kredit, Tiada PayPerUse Internet yang menghabiskan kredit, Tempoh Kredit Lama, Panggilan Murah 6sen, Kuota Internet boleh bawa kehadapan, SEGALANYA DISINI

Cari Blog Ini

Khamis, 12 Ogos 2010

Fair usage policy siapa terbaik

Ada bermacam-macam harga broadband di pasaran dan bermacam-macam jenis iklan di TV, ada yang kata apabila kita sertai mereka kita akan berasa bebas dan mudah kerana mereka uruskan segalanya dan ada yang kata kelajuan tetap adalah segalanya dan kelajuan terhenti apabila kita sendiri mahu berhenti. Hebat, hebat.

Tapi ada ketika apabila melayari internet kita rasa macam naik kereta perdana dan ada masa kita rasa macam naik kancil, kenapa begitu. Begitu juga dengan upload dan download. Jadi untuk menjadi pengguna yang bijak jangan hanya melihat pada harga, lihatlah secara keseluruhan.

Sebagai peniaga atau penyedia perkhidmatan mereka juga mahu untung setelah pelaburan berjuta-juta ringgit, Jadi mereka menggunakan teknik yang mana kurang disedari oleh kebanyakan orang.

Lihat contoh dibawah, harga package yg murah bukan bermakna pilihan terbaik. Bagi saya FUP (fair usage policies) yang sesuai adalah 5GB/sebulan. Pengguna biasa terutama remaja yang gemar download/upload/youtube/movie akan merasa hampa apabila internet menjadi perlahan disebabkan FUP telah habis diawal bulan. Dengan penggunaan seperti diatas saya akan menggunakan sekitar 4.9GB sebulan kadang-kadang tak cukup.

Lihat jadual untuk melihat perbandingan, bukan untuk promosi, disini celcom adalah terbaik dari segi harga/1GB jika faktor-faktor di luar kawalan tidak diambil kira seperti waktu puncak dan lain-lain.


SERVICE

PROVIDER


PACKAGEMONTHLY
FEE
MONTHLY
USAGE VOLUME
PRICE
1GB
CELCOMD68RM685GBRM 13.60
TELCO DDISCOVERRM583GBRM 19.33
TELCO M1.5GBRM481.5GBRM 32.00
3GBRM683GBRM 22.67


Tiada ulasan: