Cari Blog Ini

Selasa, 18 Ogos 2009

Replika bahtera nabi nuh-Noah ark


Selain ke Timur Tengah, cubalah ke SCHAGEN, Belanda: Masuk dan jelajahilah bahagian dalam Perahu Nabi Nuh AS. Seorang rakyat Belanda, Johan Huibers, membangun Replika Perahu Nabi Nuh AS sendiri bersama dengan ukuran-ukuran detail seperti dijelaskan dalam Kitab Injil (Al-Qur’an tidak bicara detail ttg perahu Nuh, hanya menjelaskan kisah penolakan umatnya, tenggelamnya dan pelajarannya yang harus diambil-wallahualam).
Ternyata, Perahu itu memang sangat besar… ukurannya sepertiga lapangan bola sepak. Terbayang bagaimana dulu gelombang banjir yang sangat besar dan menakutkan dan umat Nabi Nuh dan ratusan pasang binatang berada didalamnya: zirafah, gajah, singa, buaya, kuda belang dan lain-lain.
Di dalamnya juga di set satu ruangan teater besar untuk 50 kursi dimana pengunjung boleh duduk menonton filem kisah tenggelam dan penemuannya. Banyak pemgunjung merasa terpukau apabila berada di dalam nya. Bayangkan pada waktu itu bagaimana nabi Nuh AS membina kapal sebesar itu banyak cabaran dilalui dengan bantuan Allah SWT semuanya berjalan lancar.











Tiada ulasan: